Boomerang - hagyd repülni, mert csak összekutyulsz valamit! | Nyomtatás |

"A repülőgéptervezés lelke a kreativitás" - meséli Burt Rutan egy interjúban. "Fogsz egy ceruzát, elengeded a fantáziád, s arra koncentrálsz, vajon mi is az a forma, ami igazán jól repülne. Aztán papírra veteted."

Az idén 69 éves világhírű alternatív kompozit repülőgéptervező munkássága mindenki előtt ismert. Híresebb modelljeit a ru-avia oldalain is feleleveníthetjük.

Most legkedvesebb "gyermekének" szentelünk néhány sort, amely egyaránt indulhatna a meg nem értett zsenialitás és a legbiztonságosabb kéthajtőműves kategóriában.


A Boomerang, nevű szerkezetnek nincs olyan tengelye, amelyre szimmetrikus lenne. Érthetetlenül, de zseniálasan játszott Burt a fizika törvényeivel 15 éve, mikor a Boomerang alaprajza papírra került:

 

Kezdjük ott, hogy már a vonóerő sem a géptengelyben ébred. Egyik hajtómű a géptengelyben van, a másik egy bal másodlagos törzsben, a "boomban".

Viszont a két motor hossztengelye sokkal közelebb áll egymáshoz, mint bármely más kétmotorosé, mivel a két törzs közel van egymáshoz, és az egyik légcsavarsík hátrébb került.

"Ha egy hagyományos kéthajtóműves repülőgép egyik hajtóműve leáll, az erőviszonyok teljesen asszimetrikussá válnak. Ha viszont egy tengelybe helyezünk egy toló és egy húzó légcsavart, az is sok bonyodalmat okoz - magyarázza Burt - mert akkor keményen meg kell küzdeni a vibrációval, és borzalmasan hangos lesz a repülőgép. A Boomerang sokkal praktikusabb."  

A két hajtómű sem egyforma: a bal motor egy 200 lóerős Lycoming, a jobb egy 210 lóerős Lycoming. Ráadásul mindkét motor egy irányban forog.

Így aztán a nagy állászögnél a P faktor mindkét hajtómű eredő vonóerejét jobbra tolja el, közel azonos távolságra a gép súlypontjától. És ha bármelyik hajtómű leáll, csak minimális asszimetriát kell kormányokkal kompenzálni.

A szárnyak nyilazása és a profilok is teljesen eltérőek a pilótától jobbra és balra. Ennek köszönhetően amikor a szárny törzsközeli része már jelzi az átesést a személyzetnek, a kormányok még pontosan és erősen fognak.

Apropó kormányok: mindkét oldalkormánynak saját megfúvást biztosítanak a hajtóművek, tehát a repülés ideje alatt mindvégig hatásosak. De ami még a legliberálisabbakat is fejcsóválásra késztet: a vízszintes vezérsík összeköti a két törzset, de csak a jobb oldalon nyúlik túl a törzsön, a baloldalon mintha lecsapták volna.

A gép pilótája egyébként a jobb első ülésből vezet, de oldalkormány ott is csak az extrém repülési helyzetek előidézésére jó. A bal ülésnél egész egyszerűen kihagyták az oldalkormányt, mivel rendeltetésszerű repüléshez felesleges.

"Felszállásnál beszúrod a gázt, és az a legjobb, ha nem piszkálod a kormányokat, még a végén összekutyulsz vele valamit. A Boomerang a világ egyik legstabilabban repülő szerkezete. Hajtóműleállás esetén sem történik semmi különös. Nincs oldalkormány rugdosás,  varázslás a csűrővel. A gép repül tovább egyenesen magától." - így írja le a Boomerang repülési tualjdonságait Clements Tres, a gépet megörökölt repülőmérnök.

A Boomerang-ot ugyanis Burt 1996-ban készítette el, de érdeklődés hiányában a hangárban porosodott hosszú évekig. Mikor Burt bejelentette, hogy nyugdíjba vonul, Clemens megkérdezte kollégáját, mi lesz az ott szunnyadó Boomerang sorsa.

- Nem'tom, Clemens... Neked kell? - válaszolta Burt.

Nos, Clemens leporolta a gépet, új festést kapott és közel 1,500 óra munkával felszerelték a modern fedélzeti berendezésekkel is. Így született újra a meg nem értett konstrukció, és idén már tömegeket vonzott az oskoshi repülőgép kiállításon.

A gép egyébként nem csak biztonságos, hanem hatékony is: 5 embert és csomagjaikat 3060 km-re tud elrepíteni a kompozit 486 km/h sebességgel 75 % utazóteljesítményen 650 literes tüzelőanyag tartályával. De ha nem ennyire sürgős az utunk, akár 4700 km-t is meg tud tenni a személyzet 37 % teljesítményen.

A Boomerang Clemens kezében újra a közvélemény figyelmébe került. Az egyetlen dolog, ami még a sorozatgyártást késlelteti, az az engedélyeztetés hatalmas adminisztrációs költsége.

De egy biztos, a Boomerang a világ egyik legjelentősebb repülőmérnöki bravúrja így is, úgy is, és tökéletesen mutatja, igen is érdemes néha a hagyományokkal szakítani, és bátor vonalakat skiccelni egy szalvétadarabra.

 

Burt Rutan

Források:

Burt Rutan's Favorite Ride - Air & Space Magazine
Burt Rutan’s Boomerang: Safety Through Asymmetry - Wired
Ruta Boomeran model 202 - ru-avia.livejournal.com