Csecsemő a fedélzeten? | Nyomtatás |

Aki utazott repülőn, az biztos, hogy találkozott már legalább egyszer utastársak életét megkeserítő, repülőutat végigüvöltő csecsemővel. Ezek után kinek jutna eszébe, hogy “bepakoljon” egy néhány hónapost egy kisrepülőbe?

Akiben ez mégis felmerül, egy kis előkészítéssel biztonságosan megteheti, így életkortól függetlenül tudja egész családját izgalmas tájakon átreptetni egy kirándulás vagy nyaralás élményéért.

Elvégre miért autózzunk például Montenegróba 14 órán keresztül, ha kevesebb mint 3,5 óra repüléssel is odaérhetünk? Persze egy ilyen útra a szokásosnál nagyobb körültekintéssel érdemes felkészülni.

Na de mire is kell odafigyelni?



Zajvédelem

Nagyon fontos, hogy védjük a babát a kisrepülőgépben fellépő zajtól, hiszen az halláskárosodást is okozhat. Míg felnőttek passzív vagy aktív fülhallgatóval egybeépített fülvédőket használnak, addig egy még formálódó (és emiatt puha) koponyacsontozatú csecsemőnél ez nem javasolt.

A megoldás a csecsemő füléhez egyedileg elkészíttetett úgynevezett zajvédő (fül)dugó, ami zárja a hallójáratot, és igen nagy mértékben csillapítja a külső zajt.

A füldugó elkészítéséhez mintavételre van szükség, ami minimális kellemetlenséggel jár csak a babának.

A mintavétel után 1-2 héten belül kész is a füldugó, amit mindenképpen a babával együtt kell átvenni, és a szakemberrel belepróbálni a fülbe (na és persze megtanulni a behelyezést).

Ahhoz, hogy a jobb és bal fülbe való dugót könnyen meg tudjuk különböztetni, ajánlott, hogy eltérő színben készüljenek el, ezt a mintavételkor lehet kiválasztani elég komoly színskálából.

A behelyezés - kis gyakorlás után - meglehetősen egyszerű, a gyermeket pedig láthatólag egyáltalán nem zavarja, hogy gyakorlatilag nem hall semmit, sőt, inkább örül a jóleső csendnek.

Egy ép hallású csecsemő éles, hirtelen hangra (tapsolás, ajtó becsapódása) összerezzen. A füldugó jó illeszkedését egyszerűen ellenőrizhetjük tehát azzal, hogy a baba látóterén kívül pl. összecsapjuk a kezünket, amire a gyermek füldugóval a fülében nem fog reagálni - mondhatni a szeme sem rebben.

Fontos, hogy a füldugót elég hamar (1-2 éves korig akár 4-6 hónap alatt) kinövik a babák, ezért bevetés előtt pár héttel érdemes ellenőrizni, hogy jól illeszkedik-e, és időben újat rendelni.

Ez itt nem a reklám helye, de az olvasók számára megkönnyítve az elindulást megemlítjük, hogy például a Resonic nevű cég is gyárt ilyen füldugókat.



Ültetés

A csecsemőt a hordozó típusú autósülésében lehet a repülőgépbe ültetni. A biztonsági övek repülőgépenként változnak - az olyan típusokkal van a legkönnyebb dolgunk, amelyek az autókból megszokott 3 pontos biztonsági övvel rendelkeznek. Ezekbe az autóval teljesen egyenértékű módon lehet az autósülést bekötni.

Amennyiben a biztonsági öv rövidnek bizonyul, úgy érdemes egy övcsat hosszabbítót alkalmazni. Célszerű az ülést úgy elhelyezni, hogy a baba háta minél inkább fekvő pozícióban, azaz az ülés inkább hátra döntött állásban legyen. Ez egy kis ügyeskedést is igényel majd az autóban való elhelyezéshez képest, mert a repülő ülések merevebbek, kisebb játékot hagynak a beigazításnak.

Ne feledkezzünk meg arról, hogy - ahogy az autó ablakán is, úgy - a repülő ablakán be fog sütni a nap, ezért mindenképpen gondoskodjunk  menet közben is könnyen módosítható árnyékoló megoldásról.

Erre a napvitorla önmagában nem elegendő megoldás (de az legalább UV-szűrést ad), ezért legyen kéznél 1-2 tetrapelenka, és néhány ruhacsipesz a rögzítéshez.

A napsütésre gondoljunk az öltöztetésénél is: menet közben ugyanis nagyon nehézkes vagy szinte lehetetlen - és persze balesetveszélyes is - kivenni a csecsemőt az ülésből.

Az ajánlott öltözék a body, lábfej nélküli, derékig érő kisnadrág, zokni és kapucnis elöl nyitható vékonyabb pulóver, amit az övek között lehet levenni, kinyitni, feladni az alakuló hőmérséklethez igazodva, és persze legyen kéznél takaró, mert magasabban járva rendesen bír hűvös is lenni.

A legjobb elrendezés, ha a csecsemő a hátsó ülések egyikén ül, mellette egy felnőttel, aki folyamatosan tud rá figyelni, szórakoztatja, inni ad neki, ha szükséges. Bár a füldugó miatt nem fog hallani a baba, de közel hajolva, erős mimikával és szájmozgással remekül mosolygásra lehet bírni a kis utast.



Csomagok

Nos igen, a baba utaztatásánal a “hozzá tartozó” egyéb tárgyak - a ruhákon kívül a babakocsi, pelenkacsomag, egyéb kényelmi eszközök - is kihívást jelentenek.

A gyermek autós utaztatása során hamar felgyülemlik a tapasztalat azzal kapcsolatban, hogy mi az, ami mindenképp szükséges, és ezek mennyi helyet foglalnak. De a repülőgép csomagtere az autóénál jóval kisebb játékteret ad, és kevesebb is az ember tapasztalata úgy általában is szokatlan méretű és formájú tárgyak repülőgépbe pakolásával.

Fontos azonban az autós rutinokat teljesen elfelejteni: amire szükség lehet az úton, az a baba esetén még véletlenül se kerüljön be a csomagtartóba, nem lesz megértő azzal kapcsolatban, hogy repülővel nem igazán szokás lehúzódni az út szélére kivenni a tartalék cumit :)

Mindenképp érdemes előre tisztában lenni a repülőgép csomagterének méretével, formájával (!), pontosan lemérni azt, és ennek figyelembe vételével összerakni a csomagokat, és kerülni a merev falú bőröndös csomagolást. A legkritikusabb a babakocsi kérdése, amit az útra szán az ember.

A célravezető megoldás az esernyőbabakocsi, egyrészt a súlya, másrészt az összecsukott formája/mérete okán. Kihívást kedvelők számára eláruljuk azonban, hogy lapra csukható, kifejezetten nagykerekű babakocsi is elférhet a csomagtérben, csak kreatívnak kell lenni :)

Amire az ember előre nem biztos hogy gondol, de repülős utazásnál kifejezetten előny, ha a babakocsira rögzíthető az utazásra használt autósülés. A repülőből való ki- és beszálláskor nagy segítség, hogy nem kell pakolászni a babát, és sok esetben kényelmesebb (van ahol pedig az egyetlen megoldás) gyalog, azaz a babakocsit tolva eljutni a terminálra.



Tömeg és egyensúly tervezése

Minden felszállás előtt csinál az ember tömeg és egyensúly tervezést, és ez különösen fontos, amikor a jövő generációját repteti.

“Szokásos” utaknál a tapasztalt pilóta fejben is ki tudja számolni, hogy megfelelő lesz-e a gép terhelése, a tömegközéppont a megengedett sávban marad-e az egész úton. Csecsemő szállításánál van egy-két a szokásostól eltérő dolog, amire érdemes odafigyelni.

Az egyik, ami egy örömteli változás a szokásos esethez képest, hogy egy csecsemő az autós ülésével együtt kifejezetten könnyű - akár 10 kg alatt is lehet.

Tehát hiába van tele a gép 4 utassal, az utasok összesített tömege akár 50-80 kg-mal is könnyebb lehet ahhoz képest, mint ha csak felnőttek ülnek a gépben. Ha két gyermek utazik, akkor az összes tömegnyereség akár 100-150 kg is lehet, ami azért nagyon jól tud jönni egy 4 üléses gépben.

Emellett a baba okán szállított tárgyak, mint babakocsi, pelenka, habár nagy kiterjedésűek, de tömegük általában nem nagy. Ez azt jelenti, hogy a csomagtér előbb fog betelni a rendelkezésre álló tér okán, semmint a csomagtérbe rakható tömegkorlátot elérnénk.

Viszont ez azt is jelenti, hogy a gép tömegközéppontja hátrébb lesz, mint a szokásos esetben. Pl. ha a jobb első ülésben egy 30 kg-os gyermek, a hátsó sorban pedig egy felnőtt és egy (üléssel együtt) 10 kg-os csecsemő ül, akkor az első sorban 30-60 kg-mal kevesebb tömeg “húzza előre” a tömegközéppontot, míg a hátsó üléssorban 50-80 kg-mal kevesebb tömeg teszi ezt - ahhoz képest, mintha négy felnőtt ülne a gépben.

Emiatt mindenképp érdemes venni a fáradtságot, és kiszámolni a teljes felszálló tömeget és a tömegközéppontot. A csomagtérben pedig érdemes a könnyű dolgokat hátrébb elhelyezni, míg a nehezebbeket minél előbbre rakni.

Emellett az utasok beszállásánál fontos sorrend, hogy először az első sorba ülő utas üljön be, utána a hátul ülők - nehogy hátra billenjen a gép.



Próbarepülés

Mivel elég sok szempont merül fel, ezért mielőtt elkötelezi az ember magát egy babás repülőút mellett, mindenképp csináljon próbarepülést a csecsemővel együtt. Ekkor ki lehet próbálni az ültetést, a zajvédelmet, a babakocsi elhelyezését, a baba reakcióit, és rövid időn belül le lehet szállni, ha bármi nem komfortos.

Természetesen a legfontosabb azt szem előtt tartani, hogy a csecsemő maga hogy reagál a repülés élményére. Itt nem csak a felszállás / leszállás lehet érdekes, hanem az emelkedés és süllyedés, a különböző magasságok megélése.

Az én tapasztalatom az volt, hogy a füldugó behelyezése után a gyermek teljesen komfortosan utazik a repülőben (meglepő módon komfortosabban, mint az autóban), egy átlagos emelkedési ráta, vagy akár 9000 - 9500 ft magasság sem kényelmetlen számára.

Sőt, általában felszállás után közvetlenül vagy kis idővel később elaludt, és a süllyedésre ébredt fel. Egyedül a hangsúlyosabb, kb. 600 ft/m feletti süllyedésre reagált érzékenyen, így néha a megközelítéseket hangos sírással kommentálta.

Minden gyermek máshogy él meg dolgokat, a picik pedig minden héten új meglepetésekkel tudnak előállni, ezért ha az ember a sikeres próbarepülés után elkötelezi az ember magát a repülőút mellett, azért nem árt ha lélekben felkészül arra, hogy egész máshogy fog viselkedni a baba az “éles bevetésen”.



Útvonaltervezés, időzítés

Ha a próbarepülésen is minden jól ment, eljött az idő a célzott út megtervezésére. Itt fontos figyelembe venni a gyermek étkezési ütemét, és úgy tervezni az utat, benne az esetleges megállókat, hogy egy útszakasz se tartson tovább, mint a csecsemő két etetése közötti szokásos eltelt idő (ez szoptatott csecsemőnél igen kritikus, de cumisüveges babánál is jobb, ha a földön “zajlik” az étkezés).

Az indulási időpontot is érdemes úgy választani, hogy közvetlen indulás előtt legyen lehetőség etetésre, tisztába tételre, a baba - és a vele utazók - maximális nyugalmának érdekében.

Mindent egybevetve elmondható, hogy pár hónapos babával repülni - megfelelő előkészület után - csak kicsivel nehezebb, mint autózni, és az is biztos, hogy könnyebb, mint egy már nagyobb mozgásigényű mászó-totyogóval. Szóval az első közös repülést bátran lehet korán kezdeni.

 

A tökéletes pelenkázó pilóta csemetéknek

Apa megkezdte a süllyedést, indul a családi nyaralás!

 

Írta és fényképezte: Maróy Ákos

Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezd a Javascript használatát, hogy megtekinthesd.