Olvasói levél: Beszélj a FIC-hez! | Nyomtatás |

Egy fiatal magyar pilóta olvasónk küldte be közelmúltban megesett történetét azzal a céllal, hogy ne kövessünk el hasonló malőrt:

 

"Idén sikerült egy régi álmomat beteljesíteni, megszereztem a PPL szakszómat augusztusban.

 

Egy napos novemberi hétvégére beterveztem egy repülést, azzal a tudattal hogy az időjárás miatt valószínűleg idén ez az utolsó lehetőségem repülni...

 

A terv az volt, hogy először az oktatómmal repülök egy ellenörzőt és utána barátnőmmel belekezdünk egy kb. 2 órás útba.

 

Leadtam két flight plant, LHPR-Csorna-LHSY valamint LHSY-Keszthely-Balatonkenese-LHPR útvonalra.

 

Oktatómmal megbeszéltük, merre megyek és mit csinálunk az ellenörző repülés alatt. Megkért ha lehet délután 3-ra érjünk vissza mert lenne egy kisebb köre. Megérkezett a C172-esünk, gyorsan átnéztem, körbejártam, bepattantantunk és le is repültük az ellenörzőt. Minden rendben volt.

Leszálltunk, aztán elindultunk Szombathely felé a párommal. Szerettem volna Szombathely környékén körülnézni, valamint leszállni. Előző nap fel is hívtam a reptér üzemeltetőjét hogy a pálya milyen állapotban van. Azt mondták, nyugodtan jöjjünk.

 

Mikor megérkeztünk Szombathelyre...


Kértem az első terv lezárását, a transzpondert visszaállítottam 7000-re. Körbenéztünk a város felett, elmentünk Kőszeg felé is, közben a reptérrel beszéltem frekijükön. Ránéztem az órára és 2 óra már elmúlt, eszembe jutott hogy a gépet jó lenne visszavinnem 3-ra.

 

Úgy döntöttem, hogy LHSY-n mégsem szállunk le,

 

így csak egy alacsony áthúzását csinálunk. Az áthúzás után elbúcsúztam a szombathelyiektől és csatlakoztam a Nyugat tájékoztatóhoz. Már a balatoni kitérő nem fért bele, így nem is kértem flight plan nyitást, hanem direkt Győrt kértem.

 

 

Nyugat tájékoztató elmondta a helyi légnyomást, de kódot nem kaptam. Ekkor kicsit furcsáltam a dolgot, de 7000-es kódon tovább jöttem, nem kérdeztem rá. A direkt Pér kurzus viszont egyenesen áthaladt a pápai MTMA-an.

 

Egyszer csak hallom, hogy egy másik gépet a FIC a pápai approach frekijére küld.... Hmmm... Pillantás a térképre... én kb. 5 mérföldre voltam a körzethatártól, és még semmi instrukciót nem kaptam.

 

Elbizonytalanodtam, mert még mindig 7000-es kóddal jöttünk.

 

Nehogy berongyoljak a katonai légtérbe, inkább a légiforgalmi irányítóhoz fordultam, hogy nekünk is kell-e csatlakozni Pápához. Ekkor egy olyan kérdés jött amit szerintem irányító nem sokszor szokott feltenni:

 

"Miért, Ti most hol vagytok?"

 

Gyorsan lejelentettem a pozíciómat, és hogy Szombathelyről jövünk Pér felé, de 7000-en, mert nem kaptunk kódot.

 

Mint kezdő pilóta, itt egy kicsit féltem, hogy most aztán jól leszidnak. De az irányító válasza nagyon korrekt volt: "Bocs, ez az én hibám! Akkor kódoljatok 70XX-et!"

 

Amikor a kód megvolt, hozzátette az irányító: - "Most látom, hogy van egy tervetek Balaton felé leadva, azt hittem azon jöttök".

 

Tisztáztuk, hogy akkor 50-50%-ban vagyunk hibásak, majd mégegyszer elnézést kértem, elköszöntem és átmentem Pápa frekijére. Lejelentkeztem a Pápa approachnál, aki engedélyzte a tovább haladást. Innen már sima utunk volt hazafelé.

 

Mit rontottam el?

 

Leginkább azt, hogy nem győződtem meg róla, egyértelmű a FIC számára, hogy eltértem a leadott tervtől.

 

De egy piros pont is jár, hiszen felismertem a helyzetet és sunnyogás helyett inkább szóltam a tájékoztatónak, mielőtt bajt okoztam volna.

 

Remélem, e rövid történettel segítettem a hozzám hasonlóan szárnypróbálgató pilótáknak egy kellemetlen helyzetet elkerülni.

 

Biztonságos repülést kívánok nektek!

 

Üdv: Sanyi